TORSDAG

Hjälp vad dagarna går fort. Imorgon så är det redan 2 veckor sedan jag åkte från Sverige. Jag antar att det är mycket nya intryck som gör att tiden bara rusar iväg, även fast allt tar så lång tid. Hemma så är det chop chop, nu kör vi, tempo och här är det raka motsatsen, pole pole, sakta sakta, ingen stress..
Jag tänkte gå igenom lite snabbt mina tankar och upplevelser.
 
Mat: Till frukost gör jag alltid bananpannkakor, toppar med lite yoghurt och färsk frukt, oftast mango eller passionsfrukt. Och till det ett glas vatten med vätskeersättning. Lunch äter jag på kili center, där de har matschema. Antingen ugali (majsgröt) med bönor och sallad eller med ris. Har lite svårt för ugalin och bönorna, majsgröten ser ut som potatismos fast tjockare konsistens och bönerna är inte särskilt äckliga men jag har svårt att svälja ner allt, så jag tar med mycket vatten så jag kan skölja ner maten, även fast jag försöker dricka så lite vatten som möjligt för att slippa kissa på deras "toaletter". På barnhemmet så säger jag att jag är vegetarian efter ha sett hur köttet kommer i en platspåse och ligger framme i solen bland flugor innan de kokar upp det. Det var nära att frukosten kom upp när jag såg det, så jag hoppar helst över det!!! När det kommer till middag så har vi ätit ute några kvällar, har blivit mest indisk mat. Stekt ris med grönsaker och ibland kyckling, bra kryddningar och lagom starkt, och ibland naan-bröd till. Om jag lagar mat på hostlet så har det 10 av 10 gånger blivit kokat ris med stekta grönsaker och cashewnötter.
 
Färdmedel: På morgonen så går jag till ett sjukhus som blir ungefär 10-15 minuters promenad genom de tidigare majsfälten. Sedan tar jag en dala dala (minibuss) till vägen vid barnhemmet, det tar ungefär 10 minuter kostar 200 shilling som motsvarar lite mindre än 1 krona. Om jag är i towni (stan) så brukar jag ta en taxi hem, då ringer jag alltid min africaan baba Alfred. han svarar alltid : Hello my daugther, where are you. han är nog den mest populära taxichauffören här i stan, och om han inte själv har möjlighet att komma så skickar han alltid en vän. Taxi från towni till hostlet kostar oftast 7000 shilling vilket motsvarar ca28 kr.

Barnhemmet/Skolan: Eftersom kili center-barnen har långa skoldagar så är jag med dem där, har varit bland de yngre barnen, men nu ska jag även vara med de äldre. hjälpa till med engelskan och assistera lärarna. Jag har sett att barnen ibland har svårt att hålla koncentrationen pga av de långa dagarna. De börjar 7 eller 8 på morgonen och de yngsta barnen slutar efter 3 och de älsta går hem efter halv 6.
Allt har fungerat bra både på barnhemmet och på skolan. Det svåraste är att kommunicera med barnen eftersom de talar mycket dålig engelska så de sitter mest och tittar på mig och ler. Det enda som har varit jobbigt att se är att de bestraffar eleverna. Både nyp i armar och kinder, och värst är piskan.
 
För att inte göra en novell av det här så fortsätter jag senare :)
Toaletterna ser ut såhär både på barnehemmet och på skolan.
En vanlig dag i skolan.
 
 
Pojkarnas sovsal på kili center.
 

Min africaan baba, Alfred
 

Kommentarer
Postat av: Mamma

Vilken upplevelse :-) jag är så avundsjuk på dej och stolt över att du är så duktig !
massor med kramar

2014-02-27 @ 18:18:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0